Thursday 12 February 2015

Learn and walk

"Salam,esok awak free tak?"

Send.

Dua garis tanda biru menunjukkan mesej Whatsapp sudah dibaca.

Gelisah. Aku terlampau agresif kah untuk ini? Berteka-teki dan saleemkan hati semula.

Mungkin, cubaan itu bukan yang terbaik.

077******7 . Dialing...

Tut. Mati.

Allahu,tenang tenang.

Mushaf AlQuran dibaca untuk menghabiskan target sehari sejuzuk. Berdendang ayat Allah dihatinya. Sampai ke ayat ini...

A007
Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu. (Muhammad:7)

Allahu. Berkaca-kaca bebola mata. Penawar yang dikirimkan Allah. Sabarlah,perjuangan ini bukan sehari dua. Tapi ia memakan suatu masa yang kita sendiri tidak tahu. 

Sambung terus ke tilawah surah alHijr. 

  • Berkata Ibrahim : "Apakah kamu memberi kabar gembira kepadaku padahal usiaku telah lanjut, maka dengan cara bagaimanakah (terlaksananya) berita gembira yang kamu kabarkan ini?" (15:54)
  • Mereka menjawab: "Kami menyampaikan kabar gembira kepadamu dengan benar, maka janganlah kamu termasuk orang-orang yang berputus asa". (15:55)
  • Ibrahim berkata: "Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Tuhan-nya, kecuali orang-orang yang sesat". (15:56)
Kisah Nabi Ibrahim, yang dikurniakan Allah zuriat penyambung warisnya diusia yang cukup tua. Namun, apa saja yang Allah mahu berikan,semuanya atas kudrat Allah sendiri. 

Dan,jesteru kita juga perlu begitu. Bersabar dalam membentuk para pewaris dakwah dan tarbiyyah ini. Jangan mudah memberi ruang pada putus asa. Kerana orang yang berputus asa adalah orang yang sesat(tidak bergantung harap pada Allah) . Wa nauzubillah min zalik. 


Tetap sabar dan tsabatlah dalam perjuangan ini. Pesan Allahyarham Syeikh Jum'ah Amin:

"Jangan terlalu bergantung pada asbab-asbab materi sehingga terlupa untuk bergantung pada Rabbul Asbab (Allah)" 



Begitulah manusia, lupa memandang atas. Yang mampu menggerakkan hati seseorang hanyalah Dia. Maka, kuatkanlah ikatan hati kita denganNya. 

---
O Allah, make me success to become a sincere believer



Moga mampu melakar kisah kehidupan seperti para du'at yang lain.

No comments:

pengalaman hidup (34) Jordan (22) tazkirah (20) kisas (10) SAHABAT (9) gambar (9) dunia (4) motivasi (4) tazkirah.tazkiyatun nafs (4) life (3) yarmouk (3) CERPEN (1) Jo (1) Puisi (1) form 6 (1) guru (1) ikhtilat (1) jalan-jalan (1) lagu (1) mati (1) quran (1) smkasas (1) study (1) tazkiyatun nafs (1)