Wednesday 11 February 2015

Cliche yang mengasyikkan.

Assalamualaikum w.b.t

Antara yang terlintas didalam fikiran...


Drama melayu datin-datin kaya duduk di rumah besar ada anak perempuan tergedik-gedik menjadi kaki cukur kepada lelaki yang kelihatan maskulin dan direbuti ramai gadis metro. 

Cliche.

Kisah seorang ibu sedang membasuh pinggan dan sedang tangan berbuih-buih,genggamannya terlepas dari tangan lalu terpecah pingganyang berbentuk wajah teletubbies itu. Babak seterusnya, anak atau suaminya accident atau kematian. 

Cliche.

Kisah percintaan antara tiga penjuru atau kata orang tiga segi. Si A syok kat B. Si B  syok dekat C. Si C syok dekat A. Aduh,pening-pening. Lepastu, mula datang D,E,F,G....zzz

Cliche.


Semua ini adalah contoh drama melayu yang sangat cliche. Penonton sudah boleh meletakkan diri mereka sebagai penolong pengarah. Terlalu jelas dan biasa dihidangkan. Namun,adakah cliche terlalu memualkan? Langsung tiada input kah dalam sesebuah cerita yang cliche begini?

Bolehkah saya berpendapat bahawa agama islam ini juga cliche? Terlalu jelas dan biasa juga dipenuhkan dalam halwa telinga. Dah berapa juta kali juga menghadam perkataan islam, solat,iman, Allah,AlQuran dan sewaktu dengannya di Malaysia. Adakah ini juga satu cliche?



"Katakanlah (wahai orang-orang yang beriman): "Kami beriman kepada Allah, dan kepada apa yang diturunkan kepada kami (Al-Quran), dan kepada apa yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dan Nabi Ishak dan Nabi Yaakub serta anak-anaknya, dan juga kepada apa yang diberikan kepada Nabi Musa (Taurat) dan Nabi Isa (Injil), dan kepada apa yang diberikan kepada Nabi-nabi dari Tuhan mereka; kami tidak membeza-bezakan antara seseorang dari mereka (sebagaimana yang kamu - Yahudi dan Nasrani - membeza-bezakannya); dan kami semua adalah Islam (berserah diri, tunduk taat) kepada Allah semata-mata". (2:136)


Agama Allah sudah diturunkan suatu ketika dahulu? Sebelum Muhammad lagi. Apakah ini suatu cliche? Tapi mengapa terlalu istimewa? 


Bahkan,ianya sunnatullah. Aturan yang sudah ditetapkan Allah. Agama ini,akan sentiasa ada dan akan ada sehinggalah hari yang tak mampu untuk kita bayangkan goncangan seluruh isinya. 

Mudah kata. Benda yang sudah selalu sangat berlaku adalah suatu benda yang kita selalu pandang ringan bukan? Sama hukumnya macam sunnatullah. 


Siang dan malam,sunnatullah.
Matahari dan bulan,sunnatullah.
Hidup dan mati,sunnatullah.
Susah dan senang ,sunnatullah. 
Muda dan tua,sunnatullah.
Lapar dan kenyang,sunnatullah.



Tapi adakah seluruh sunnatullah ini diperhatikan oleh hati-hati kita? Celikkah hati kita? Atau buta?


Karena kesombongan (mereka) di bumi dan karena rencana (mereka) yang jahat. Rencana yang jahat itu hanya akan menimpa orang yang merencanakannya sendiri. Mereka hanyalah menunggu (berlakunya) ketentuan kepada orang-orang yang terdahulu. Maka kamu tidak akan mendapatkan perubahan bagi ketentuan Allah, dan tidak (pula) akan menemui penyimpangan bagi ketentuan Allah itu (35:43)



Sunnatullah maksudnya,sudah berlaku pada orang yang terdahulu. Sama macam adegan contoh yang saya gambarkan pada mulanya. Semua itu nampak eii sangatlah melayu. Tapi, bila kita bekerja dalam masyarakat,membawa amanah untuk mengubah diri dan mengajak yang lain mendekatkan diri pada jalan hidup Islam. Percayalah! Anda akan teringat-ingat terngiang -ngiang kisah cerita Melayu yang selalunya tidak mematangkan fikiran apatah lagi membangkitkan iman. 

Pernah kita duduk bersama kawan-kawan yang suka melepak? Merokok dan bermain game sahaja? Atau lagi advance. Pernah berkawan dengan kawan yang tidak bertudung dan berkapel lalu terlajak langkah dan menghamilkan zuriat yang terpaksa menanggung aib 'ibu dan bapa' yang membuatnya?

Pernah?

Sejujurnya,saya tak pernah sampai tahap itu. Tapi dihadapan mata saya pernah melihat bagaimana seorang pelajar perempuan dimasukkan ke hospital atas cubaan membunuh diri. Meneguk racun rumput bapanya. Dan pengsan didalam bilik berseorangan. Hanya disebabkan takut didatangi lelaki yang telah bergaduh dengannya di sekolah. Mujur masih dipanjangkan umur oleh Allah.

Aduhhhhhh. Parah deh ummat ini! (Tepuk dahi sikit)

Begitu sekali kan? 

Cetek akal. Kurang iman. Dan tarbiyyah ibu bapa sendiri kurang. Ibu bapa sendiri biarkan saja anak berkawan dengan siapapun. Sibuk. Sibuk mencari uang membanting tulang sehari semalam. Hingga lupa ada amanah permata besar yang perlu dijaga dan digilap setiap hari. Bahkan ada juga ibu bapa yang tidak solat. Apatah lagi yang bertikam lidah membaling pinggan mangkuk dihadapan anak-anak. 

Allahu. Moga Allah jauhkan.

Dan, anda. Sedarkah. Kita ini hidup diatas sunnatullah. Apa yang telah berlaku pada kaum terdahulu sedang berlaku juga keatas kita. 



"Dan sesungguhnya Kami telah membinasakan umat-umat yang terdahulu daripada kamu semasa mereka berlaku zalim padahal telah datang kepada mereka Rasul-rasul mereka membawa keterangan-keterangan, dan mereka masih juga tidak beriman. Demikianlah Kami membalas kaum yang melakukan kesalahan." (10:13)

"Dan Tuhanmu Maha Kaya lagi mempunyai rahmat. Jika Dia menghendaki niscaya Dia memusnahkan kamu dan menggantimu dengan siapa yang dikehendaki-Nya setelah kamu (musnah), sebagaimana Dia telah menjadikan kamu dari keturunan orang-orang lain." (6:133)

Dan Allah sudah bicara sama kita. Yang mana Allah akan menggantikan kita dengan kaum yang lebih baik jika kita tidak mahu beramal soleh dan bertaqwa padaNya. Nah...lihat bagaimana Allah mengabaikan orang yang mengabaikanNya. Sudah diberi pengetahuan tentang Allah lalu kita mendustakan.


Wa na3uzubillahi min zalik. 


Dan sedarlah kita...bahawa dunia ini berputar hanya dipaksi yang sama. Menyaksi dan terus menjadi saksi atas kekufuran yang sama terhadap Allah dan juga orang-orang yang beriman dan setia membawa tugas dakwah. 

Jadi, teruslah kita menjadi manusia yang luar biasa. Sudah tiada alasan lagi untuk berada di takuk yang sama. Sudah berjuta juta manusia meninggalkan ibrah sejarah hidup mereka. Dan kita lah yang akan menjadi orang-orang yang begini. 



"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, perselisihan malam dan siang, dan bahtera yang berlayar di laut dengan memberi manfaat kepada manusia, dan apa-apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air Dia menghidupkan bumi sesudah mati (kering)nya, dan di bumi itu Dia menyebarkan segala jenis haiwan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dengan bumi; sungguh (terdapat) tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi golongan yang berakal.
 (2:164)


لعلنا و لعلكم تعقلون


Mari, sama-sama kita beriman dan beramal dengan setiap hidangan ayat cinta Allah ini. 



Bayt Israa'
11022015
Irbid,Jordan.

No comments:

pengalaman hidup (34) Jordan (22) tazkirah (20) kisas (10) SAHABAT (9) gambar (9) dunia (4) motivasi (4) tazkirah.tazkiyatun nafs (4) life (3) yarmouk (3) CERPEN (1) Jo (1) Puisi (1) form 6 (1) guru (1) ikhtilat (1) jalan-jalan (1) lagu (1) mati (1) quran (1) smkasas (1) study (1) tazkiyatun nafs (1)