Sunday 25 December 2011

HATI ADA ISI



Bismillahirrahmanirrahim..

 "Dalam HATI mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran)." -al-baqarah (10)-

"........dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?." -al-baqarah (33)-


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging (segumpal darah), jika baik maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak maka rosaklah seluruh anggota, itulah hati.

Hati sebenarnya bukan hanya diisi dengan cinta 'I LAP U'.Tapi,sebenarnya Allah mengurniakan hati untuk menjadi generator kepada tubuh kita seperti hadis diatas.Subhanallah.Sungguh mudah Allah menciptakn hati untuk kita tetapi kita sering menggunakan hati sebagai kapasitor.Kapasitor untuk menyimpan nafsu.Astaghfirullah..sejauh mana tahap ke'effisyen' hati anda setakat ini?Sudah berjaya menjadi generator atau menjadi perintang dalam hidup?

Menurut Ibnu Katsir, tidak ada orang yang memiliki dua hati di dalam rongga dadanya.Sedangkan di luar pengertian fisik,hati merupakan sesuatu yang dapat merasakan.Hati adalah tempat bergantungnya kemunafikan sebagaimana bergantungnya keimanan.


Sahabat-sahabat pembaca sekalian,

Jangan sesekali biarkan hati anda dipenuhi habuk-habuk hitam yang menyelaputi hati anda kerana lama-
kelamaan habuk itu menjadi satu kotoran yang susah untuk dibersihkan.Orang kata kalau cawan yang dibiarkan terbuka tidak diisi dengan apa yang sepatutnya ia akan diisi dengan habuk dan kotoran di udara.

Sebenarnya , Allah memberi kita hati agar kita sedar bahawa Allah adalah 'bos' kepada hati kita.Maka,kita adalah hamba 'bos' yang perlu mengikut peraturanNya supaya hati itu terbentuk cantik luar dan dalam.

Contohnya,ayat 'common'..

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah,hati akan menjadi tenang."

Tak dapat disangkal lagi!Kalau kita isi hati ini  dengan apa yang sepatutnya memang hati kita akan berada dalam kondisi yang stabil.

Apa kata kita cuba mengubah keadaan isi hati kita mulai anda membaca 'post' ini..



KALAU DULU.....DENGAR LAGU LAGHA..(LADY GAGA OR WHATEVER)
SEKARANG.......DENGAR LAGU YANG BOLEH MEMBERI MANFAAT(OUTLANDISH OR WHATEVER)

KALAU DULU........TAK PERNAH BACA QURAN
SEKARANG.........BACA AL-QURAN PALING KURANG SEMINGGU SEKALI

KALAU DULU.........SUKA MENYAMPAH DEKAT ORANG SANA ORANG SINI
SEKARANG...........MENYAMPAH DEKAT DIRI SENDIRI YANG SUKA MENYAMPAH DEKAT ORANG LAIN PULA

KALAU DULU.........TAK PAKAI TUDUNG
SEKARANG............APAKATA IKUT ARAHAN ALLAH..PAKAI TUDUNG

KALAU DULU..........ASYIK TIDUR LEPAS SUBUH
SEKRANG............HAFAL QURAN LEPAS SUBUH

KALAU DULU..........SUKA SAKITKAN HATI ORANG
SEKARANG...........JAGA HATI ORANG

KALAU DULU........SOLAT MACAM 'CHIPSMORE' SEKEJAP BUAT SEKEJAP TAK
SEKARANG........TUNAIKAN FARDHU LIMA WAKTU ITU DENGAN IKHLAS

KALAU DULU.........SUKA SANGAT BER'COUPLE'
SEKARANG..........PENCENLAH..CARI YANG HALAL

AKHIRNYA,

HATI KITA AKAN MENJADI HATI ORANG MUKMIN..insyaAllah jika diizinkan Allah.


Sebenarnya andai kata selepas anda membaca post ini anda berubah..Alhamdulillah...Allah memilih anda menjadi orang-orang yang dekat denganNya..tapi kalau selepas anda membaca post in...langsung satu habuk pun tak terasa nak berubah..berdoalah agar Allah membuka hati anda untuk menjadi lebih baik.


Sebenarnya manusia memang hamba yang suka memberi alasan kepada Bosnya untuk membuat sesuatu tugas.Namun Bosnya tetap sabar dan tidak pernah ingin memecat hambaNya..biarpun berjuta kali mengulangi kesilapan yang sama.Kerana Allah itu Maha Adil,Maha Pemurah,dan Maha Penyayang.


So,remaja sekarang,sudah-sudahlah bercinta!Makan-minum pun mak bapa yang tanggung.Jasa pun tak dapat balas lagi.Ada hati nak cari pasangan?!

CARILAH ALLAH...BARANGSIAPA YANG MENCARI ALLAH..ALLAH AKAN MEMPERMUDAHKAN JALANNYA UNTUK SAMPAI KEPADANYA.


P/S:JANGAN PUTUS ASA DENGAN ALLAH YA!!

2 comments:

Anonymous said...

salam..ziarah aqilah..remember me huh?? nice blog keep up sis :)

Aqilah Ahmad said...

wsalam...syukran alaik..must rmember u kak!!

pengalaman hidup (34) Jordan (22) tazkirah (20) kisas (10) SAHABAT (9) gambar (9) dunia (4) motivasi (4) tazkirah.tazkiyatun nafs (4) life (3) yarmouk (3) CERPEN (1) Jo (1) Puisi (1) form 6 (1) guru (1) ikhtilat (1) jalan-jalan (1) lagu (1) mati (1) quran (1) smkasas (1) study (1) tazkiyatun nafs (1)