Wednesday 6 March 2013

Tadabbur Musim Bu-nga !

Suatu petang di Jami'ah Yarmouk

Lokasi: Kuliah Adab

Masa: 5 petang (universiti dah kosong) 
Lepas kelas Madkhal ila ilm Ijtima3 

:)


Ya majmuah, hassa fasl rrabi3 .
Sekarang musim bunga .
Now, it's spring .



Yarmouk-Spring-2013.



 








Surah AsySyu’araa. Ayat 007.
Masihkah mereka berdegil dan tidak memperhatikan bumi, berapa banyak kami tumbuhkan padanya dari berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat?


Surah AnNahl. Ayat 069.
Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.

  
Surah AlKahfi. Ayat 045.
Dan kemukakanlah kepada mereka misal perbandingan: Kehidupan dunia ini samalah seperti air yang Kami turunkan dari langit, lalu bercampur aduklah tanaman di bumi antara satu sama lain (dan kembang suburlah ia) disebabkan air itu; kemudian menjadilah ia kering hancur ditiup angin dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.


Subhanallah ! 


Lihatlah dengan mata iman. Nescaya dapat kau tambahi lagi kemanisan itu.



No comments:

pengalaman hidup (34) Jordan (22) tazkirah (20) kisas (10) SAHABAT (9) gambar (9) dunia (4) motivasi (4) tazkirah.tazkiyatun nafs (4) life (3) yarmouk (3) CERPEN (1) Jo (1) Puisi (1) form 6 (1) guru (1) ikhtilat (1) jalan-jalan (1) lagu (1) mati (1) quran (1) smkasas (1) study (1) tazkiyatun nafs (1)