Tuesday 30 October 2012

Raya Haji versi Perantau :)

Bismillahirrahmanirrahim :)


Allahumma solli 'ala Muhammad wa 'ala alih :)

Alhamdulillah, dah beraya kita semua kan? Seronok tak? Buat calon SPM mesti kata tak best.Hahaha. Rasakan.HIHI. Lumrahlah untuk tu.Tapi, bagi yang free dan lepak hiudpnya mcm saya  mesti best :)

Pagi-pagi raya dah kelam kabut.Air tak ada.Bangun lambat.Terhegeh-hegeh nak iron tudung.Ohhh,sungguh merepeknya hari raya ni. Ni semua gara-gara tidur lambat.Skype dengan keluarga pukul 3 pagi.Diorang pukul 8 camtu.Ahahh.

Dengan mak-mak sekali lambat solat raya gara-gara skype dgn anak dia yg jauh :P . Tapi, malangnya aku.Keluar-keluar sakan tengok jam pukul 7.30.Dalam perjalanan dengar imam tengah baca surah dalam solat.Aisehh,karuttt !

Sampai je masjid orang dah keluar.Ok.Sedia tebalkan muka.Datang masjid dengar khutbah.Itupun tak berapa nak dengar dan tahu.Almaklumlah khutbah bahasa syurga kan?

 Maka,aku melihat semua ini sebagai satu permulaan aku disini.Meraikan pengorbanan aku disini.Biarpun,sudah pernah aku menyambut di perantauan.Di sekolah lama.Gara-gara SPM !

Apa erti raya haji kita?

Raya-raya saja? Just seronok tengok orang melapah? Seronok makan daging? Atau anda ada fikir lebih dari itu?

Hari raya Aidiladha ini sangatlah mendalam maksudnya.Kalau nak tahu, Nabi Ibrahim dikenali sebagai Khalilullah.Maksudnya kesayangan Allah.Maka,sebab itu dalam tahiyat kita ada kita selawat keatas Baginda Nabi Ibrahim a.s. Bukan mudah nak ikut perintah Allah yang sangat berat tu.Kalau kita digantikan tempat dengan Nabi Ibrahim barangkali kita sudah ingkar perintah Dia.Sembelihkan anak.Bukan perkara mudah.Tapi,apa yang berlaku? Allah selamatkan Nabi Ismail.Digantikan dengan seekor kibas.Allahu Akbar.Besar sangat kasih sayang Allah.

Kita macam mana?


Sudahkah kita benar-benar beraya haji? ^^

Saya sudah.Saya telah berjaya mengorbankan hati saya pada hari raya kali ini. :) Korban hati untuk jaga perasaan orang lain.Jaga suasana supaya tak keruh.

Ok.Tamat cerita budak comel di Jordan kat sini. Tataplah gambar ini sebagai pengubat rindu. :p Eh,tak rindu pun takpe. Hahah.




Auwww, bernasyid.Haahaha


Jamuan Raya Tobiq Alif Sakan Kuning :)

Begedil, nasi impit, dan Kishtah.

Kami rapat :)

Kishtah projek.

Makanan jamuan.Hebat tak kami ? Wohoho. I punye kuah kacang dalam periuk je.Takde bekas :p

Kuah kacang.First time.Resipi mak ! Status:BERJAYA!

Kishtah : Biskut yang dilembutkan kemudian disapu cream dan coklat.Sonang jo.

Muka tak solat raya :p Haha.Dapat bergambar dengan kakak Arab pun boleh :)


Ok. See you next time. Jaga hati jaga iman. 


Truly ,

Aqilahmad

No comments:

pengalaman hidup (34) Jordan (22) tazkirah (20) kisas (10) SAHABAT (9) gambar (9) dunia (4) motivasi (4) tazkirah.tazkiyatun nafs (4) life (3) yarmouk (3) CERPEN (1) Jo (1) Puisi (1) form 6 (1) guru (1) ikhtilat (1) jalan-jalan (1) lagu (1) mati (1) quran (1) smkasas (1) study (1) tazkiyatun nafs (1)