Sunday 26 August 2012

Priority.

Bismillahi walhamdulillah.Allahumma solli 'ala Muhammad.

Kabare? Waras?

----------------------------------------------------------------------------

Entry apa ini? Aku juga musykil.Macam-macam terdetik.Namun,tajuk sudah ditulis.PRIORITY.wuhuuu,apa itu?

KEUTAMAAN.

Yes.Priority.Ahha.Terus teringat nak tulis apa.Alhamdulillah.

Jumpa saudara-mara.Macam-macam deh nasihat mak-mak cik bagi.Paling best.

"Pergi sana jangan terpengaruh dengan nikah khitbah semua.Baru ni ada budak Mesir nikah khitbah.Tahu-tahu balik Malaysia laki dia dah ada bini."
"Pergi sana hati-hati.Kat sana tu macam-macam"

"Sampai sana niat kena betul.Jangan ekstrim tak tentu pasal,nanti balik Malaysia tak dapat ijazah macam orang sebelah"

"Jangan percaya orang sangat.Jangan bergantung dekat orang banyak."


Nah kauu! So,this is it. Priority.Keutamaan itu penting.Bila mana kita kata mahu sambung belajar.Ingatlah bahawa ibu ayah sangat sangat gembira dan berharap agar anak mereka akan berjaya membahagiakan mereka suatu hari nanti dengan segulung ijazah itu.Hal nikah itu,biarlah dijadikan sampingan.Ya,kahwin itu sunnah.Namun bila sudah punya tanggungjawab untuk belajar.Itu wajib.Nampak tak mana keutamaan? Belajar kan.Tapi tak kisahlah kan siapa yang kahwin masa belajar.Itu hak dan urusan mereka.

Belajar itu fardhu muslim.Tholibul ilma minal mahdi ilal lahdi.Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad.Kalau rasa boleh skor exam tiap masa.Tiada salah nak bina baitul muslim.

"Sahaja aku belajar kerana Allah ta'ala"

Moga Allah memberikan kekuatan dan kesabaran kepadaku di sana dan tiap masa.Doakan saya ye ^^


Aih sakit je mata baca israel.NO.IT'S PALESTIN !








2 comments:

Hazmi Al-Wafi said...

Teringat analogi prority yang pernah dikongsiakan oleh seorang akak UIA:

Nikah dan belajar ni boleh diumpamakan situasi makanan yang terhidang dan solat. Kalau makanan sudah sedia siap terhidang,maka afdhal kita makan terlebih dahulu sebelum melaksanakan solat.

Kalau memang sudah sedia bernikah,maka bernikahlah.Dan kemudian belajarlah.Nikah yang tidak 'tersedia' namun sengaja disediakan yang membantutkan pelajaran.

Kalau cite priority tp kita ambil contoh kahwin dan belajar memang panjang perbincangannya.Namun itulah sedikit sebanyak yg dapat kita analogikan untuk difikirkan bersama.

Aqilah Ahmad said...

syukran.nice analogy :)

pengalaman hidup (34) Jordan (22) tazkirah (20) kisas (10) SAHABAT (9) gambar (9) dunia (4) motivasi (4) tazkirah.tazkiyatun nafs (4) life (3) yarmouk (3) CERPEN (1) Jo (1) Puisi (1) form 6 (1) guru (1) ikhtilat (1) jalan-jalan (1) lagu (1) mati (1) quran (1) smkasas (1) study (1) tazkiyatun nafs (1)