Friday 15 February 2013

Penyakit 'ukhti-akhi'


Bismillah . Allahumma solli 'ala Muhammad wa 'ala alihh.

Tegur menegur dalam berdakwah :)


Dakwah kepada orang yang ber'dakwah' ?

Generally,kita biasa dengar berdakwah kepada orang yang tak ada fikrah islam. Tapi sebenarnya semua orang yang kita jumpa dalam seharian ada hak untuk kita dakwahkan.

Contoh mudah, jumpa makcik ala-ala datin vavavooom sakan membeli belah di mall-mall gah di ibu kota. Saat itu ambil peluang untuk memberi salam dan senyuman padanya. Ehhhh, tapi tapi itu berdakwah pada orang yang tak 'sekufu'.

Macam mana nak dakwah pada kawan-kawan sebulatan gembira-bertarbiyyah-dan-berdakwah.Atau senang kata geng-geng tarbiyyah !

Mudahkan cerita....



Timah yang hidup dia tak pernah putus dari berbulatan gembiraranya.Setiap minggu akan ada satu liqo' bersama ukhti naqibahnya yang tersayang. Dia memakai sepertimana ukhti-ukhti lain berpakaian.Bertudung labuh,berstoking,berjubah dan ber'armsock' . Tapi ada satu tabiat buruk Timah yang sukar untuk diubah.Panas baran.Yes, seriously bila kita marah kita akan hilang rasional tu kan? Bila Timah marah,dia akan badmood punya bad yang dia akan buat.Semua orang sekeliling akan terancam dek kemarahannya.Huh,itu sungguh sedih bagi ukhti yang ada dakwah tarbiyyah kan? 

True,it's just a simple matter for ordinary person but not to 'tarbiyyah' person. Bila kita dah ada dakwah tarbiyyah , semua kata-kata kita akan diuji. Apa saja. Baik atau buruk. Bila kita dakwah dekat orang menyuruh sabar,ambil wudhuk bila marah.Lepas tu,Allah timpakan ujian kemarahan pada kita pula.Then,macam mana kita nak atasi?


" KATA-KATA KITA AKAN DIUJI " Ayat ni memang sangat famous dekat bumi waqafan.Eheh? Tetiba. Tapi, memang. Bukan senang nak beramal dari berkalam. Huh !


Itu satu contoh masalah manusia ber'tarbiyyah' . Tak dinafikan mana ada insan sempurna dalam dunia ni apatah lagi orang-orang soleh kan? Tapi, bila kita dah sedar tanggungjawab kita untuk sebarkan Islam itu.Dalam nak tak nak,memang kita kena selalu islah diri kita disamping dakwah pada orang lain.

Satu lagi masalah yang sering melanda ukhti-ukhti atau akhi-akhi yang soleh ni.

Susah untuk berlapang dada bila ditegur.Yelah,orang dah ada ilmu kan? Nak cakap sikit pun jadi serba salah pula kita yang nak menegur ni.

Ukhti-ukhti,akhi-akhi sekalian,

Dalam berdakwah ni,kita kena ada skop dan matlamat yang jelas.Kalau kita aja yang betul dalam berdakwah,apa makna makhluk-makhluk Allah yang lain yang berdakwah juga? Masing-masing ada cara masing-masing.TAPI ingat ! Da'ie yang baik siap sedia untuk ditembak berdas-das teguran dari para mad'unya. Boleh jadi kita terlampau memaksa dalam berdakwah.Boleh jadi juga kita asyik sibuk nak tahu kisah hidup para mad'u sampai mereka rasa macam da'ie ini hanya menyusahkan bukan menyenangkan. Oh,point dia. Berlapang dadalah bila ditembak mati-matian.Hahaha. *gurau*

"Paksaan dalam berdakwah akan melambatkan proses tarbiyyah kita"

Biarlah kita yang mengalah,jangan mad'u yang mengalah. Mengalah bukan kalah.

Apa yang aku nak sampaikan ni? Huuuuw.

Saya cuma nak cakap. Kita berdakwah pada orang,dan kita kena RASA orang patut berdakwah pada kita !Selalunya kita sendiri tak akan nampak salah kita.Hanya nampak salah mad'u mad'u mad'u kita.Nah kau,semua salah.Itu tak kena ini tak kena.Sampai bila pula kita nak kena? Heshh.

Kita adalah cerminan bagi orang sekeliling kita. Akhlak kita tak akan boleh terpamer macam mana kita tengok diri kita kat cermin.Akhlak kita sesuatu yang dapat dicerminkan melalui cermin-cermin orang sekeliling.Jangan rasa malu bila ditegur tapi wajibnya bersyukur.Sebab kita semua masih dalam proses.Ya,dalam proses menuju Tuhan.Siapa tahu amal kita diterima Allah? Siapa tahu ikhlas tak ikhlasnya kita? Siapa juga tahu yang kita ini punya berapa dosa?

Sekali lagi, nak jadi da'ie yang hebat kena rela dikritik sehebat-hebatnya.Lihat saja para imam 4 mazhab.Bukan senang-senang mereka nak membuat sesuatu fatwa tanpa kritikan.Cukuplah sampai disini kalamku.Moga ada yang tertembus di hati.Ameeen saya doakan.Kita sama-sama usaha ke arah lebih baik :)



Oh saya takut saya macam ini juga.Tegurlah saya ya! Takut dengan azab Allah ini :

As-Saaaf Ayat 2-3:
"Wahai orang-orang beriman mengapa kamu katakan apa yang tidak kamu kerjakan?>Itu sangatlah dibenci Allah apa yang kamu katakan tidak kamu kerjakan"


Okay,jumpa lagi.
Maaf salah silap ukhti wa akhi fi ISLAM .
Uhibbukum fillah :D






2 comments:

Anonymous said...

lovethis :) hafiecomel !

Aqilah Ahmad said...

thanks haficomel :)

pengalaman hidup (34) Jordan (22) tazkirah (20) kisas (10) SAHABAT (9) gambar (9) dunia (4) motivasi (4) tazkirah.tazkiyatun nafs (4) life (3) yarmouk (3) CERPEN (1) Jo (1) Puisi (1) form 6 (1) guru (1) ikhtilat (1) jalan-jalan (1) lagu (1) mati (1) quran (1) smkasas (1) study (1) tazkiyatun nafs (1)