Sunday 22 January 2012

ohh..DUNIA dan ISINYA..!

Rasulullah s.a.w. bersabda, 

"Hampir tiba masanya kamu akan diserbu oleh bangsa-bangsa lain (musuh-musuh kamu), sebagaimana orang-orang lapar mengadap hidangan di dalam jamuan”. Sahabat bertanya, “Apakah semua itu berlaku disebabkan oleh jumlah kami yang sedikit?”.

 Rasulullah S.A.W menjawab, “Bahkan ketika itu jumlah kamu amat ramai, tetapi ramainya kamu tidak lebih dari seumpama buih-buih di laut. Allah akan mencabut dari hati musuh-musuh kamu rasa gerun mereka terhadap dirimu, dan dimasukkan ke hatimu penyakit AL-WAHAN”. Seorang sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, apakah al-wahan itu? “Jawab Rasulullah SAW “ialah cinta dunia dan takut menghadapi maut. ”

~Hadis riwayat Abu Daud ~





MasyaAllah..sesungguhnya dunia ini memang boleh menyebabkan kita lalai dan alpa.


Namun jangan lupa tanpa dunia tiadalah nasib kita di akhirat kelak.Dunia ialah jambatan ke syurga dan juga boleh jadi jambatan ke neraka.Sesungguhnya manusialah yang memilih jalan hidup mereka sendiri seperti video di bawah.





Oh dunia!!aku hidup dalammu.Aku mati juga akan dimasukkan dalam perutmu.Ya Allah..janganlah kau jadikan aku manusia yang lalai dengan dunia dan cinta terhadapnya.Letakkan dunia di tanganmu bukan dihati.Pernah dengar kan?

Takut saya jika saya juga tergolong sebagai umat Islam akhir zaman yang seprti buih di lautan.Nauzubillah...Ya Allah..hambamu ini hanya mengharapkan maghfirah keampunan dari Mu.

Diceritakan sebuah kisah tentang takutnya seorang ulama' yang terhadap cintanya akan dunia.Sewaktu beliau baru sampai ke sebuah kawasan.Anak-anak muridnya menyediakan sebuah tembikai yang paling sedap dan manis untuknya.Beliau meminta anak-anak muridnya memberi garam kepadanya.Beliau terus menyapu garam tersebut terhadap tembikai yang telah disediakan untuknya.Anak muridnya yang pelik dengan tindakan sheikhnya segera bertanya"Mengapakah tuan meletakkan garam kepada tembikai yang manis ini?".Dia berkata"Disebabkan manisnya tembikai ini aku takut aku cintakan kepada kemanisan dunia ini."

Subhanallah! begitu tegas pendirian seorang ulama' yang sangat menjaga hatinya dari tercemar dari cintakan dunia.


Antara bukti-bukti cintakan dunia:

1.Sayangkan harta sehingga takut hendak berzakat dan bersedekah.

2.Tidak bersyukur dan berpuas hati dengan segala nikmat yang Allah berikan.

3.Sentiasa hendakkan produk-produk yang mahal dan berstail.

4.Sayang hendak tinggalkan larangan Allah spt: judi,arak,zina dan lain-lain.

5.Lalai dalam mentaati perintah Allah spt:solat sengaja dilewat-lewatkan.Nauzubillah~

6.Terlalu mengikut hawa nafsu untuk kepentingan diri.



dan akhirnya perkara-perkara yang cintakan dunia inilah yang akan menyebabkan penyakit TAKUTKAN MATI.

Nauzubillah~moga Allah tidak menggolongkan kita dalam golongan ini.

nonota:Asas segala ibadah ialah solat.jom perbaiki solat kita!!


No comments:

pengalaman hidup (34) Jordan (22) tazkirah (20) kisas (10) SAHABAT (9) gambar (9) dunia (4) motivasi (4) tazkirah.tazkiyatun nafs (4) life (3) yarmouk (3) CERPEN (1) Jo (1) Puisi (1) form 6 (1) guru (1) ikhtilat (1) jalan-jalan (1) lagu (1) mati (1) quran (1) smkasas (1) study (1) tazkiyatun nafs (1)